lunes, 5 de mayo de 2014

Casa baja n´Escobéu

L´otru día allégame un sms de Pablo: "casa n´Escobéu" con una fotu de una casa baja que me dejó esteláu. Allá que juimos Raquel y yo, claro, cumu era de preveer. Empontigamos col cochi cara Igoyu y dispués tóo a derechu, lomba tres lomba, metiendo jierros. Al final mos pirdimos y Pablo tuvo que mos arrescatar, cumu tamién era de preveer.

La casa tien un portal enorme con un cuartu moernu a la isquierda (moernu el cuartu, pero no la solución). Esti cuartu es la cucina autual. Junta la cucina se caltién la puerta antigua, con sobrepuerta reuta, es dicir, renacentista (s. XVI aprox.) A la derecha, la puerta del establu, tamién reuta. Esta puerta, la del establu, es correera. Por cima, el "bocarón" pa la herba. Esti bocarón está onde se supón que tien d´estar: mirando de frente, un pocu a la derecha de la puerta del establu. Siempre lu hemos visto asina.

Trela puerta de la vivienda escuéndese un pasillu. Daquella (antes del cuartu del portal) la cucina estaba ná más entrar a la isquierda, una cucina de pusiega, arrimá a la parée de la fachá con un ventanu en el jastial (isquierdu). Trela cucina dos cuartos, a jita, y al jondu una sala o cuartu más espaciosu. Cada cuartu tien el sú ventanu en el jastial (jastial isquierdu tamién) sacáu el cuartu del jondu, que lu tien ena parée trasera. Hui las parées interiores son de ladrillu, aunque quiciás alguna haya de piedra, nu juimos pa comprebalo.

L´establu es un espaciu diáfanu. Entras y apaez la escalera, de pinos, enfrente. Al paecer siempre jué de pinos. La planta d´arriba subi jasta´l cumbre y espárdese por tola planta la casa, es dicir, la vivienda nu tien sigundu pisu. Ena autualidá tola sigunda planta es pajar. El suelu del pisu d´arriba (o la techumbre del establu) es el "tillu", de maera. La línia del tillu cuincidi col zócalu de piedra que se puéi veer dende juera. En el jastial, al altor del pajar, dos ventanos "pa ventilar", sigún el propietariu. Nu sé si siempre jué asina. Pameque estos ventanos son pa dar más de sí (¿habría cuartos altos?). La casa nu tien tronera. Tampocu tien pechos de paloma enos esquinales. Son esquinales lisos, cumu cuasi tolos del valle, por otru láu.

Establu y vivienda están dividíos por una parée bien gruesa que s´espurre en sintíu perpendicular jasta tocá-la parée del jondu, una medianera que tien la tiez propia de ser original. Esta medianera nu acanza´l tejáu, muer n´acanzando´l primer pisu, es dicir, muer al altor de la vivienda, dejando tol pajar n´abertal, libri. N´esta medianera, entrambas puertas, la de la vivienda y la del establu, hay una puerta que hui está clausurá. Esta puerta cumunicaría l´establu cona vivienda. Encontó, l´establu original es probable tuviera una entrá endependiente na fachá, cumu la tien hui. Tindría, entós, dos entrás: l´acesu dende la vivienda y l´acesu dende´l portal (o dende´l corral casu de no ber portal n´urigin).

En resume, esta casa bien pudiera estar en Cabuérniga. Pero está n´Escobéu, a una embozaúca de kms. de Sanander. Es una casa muy valiosa: amás de ser de las más antiguas de las que tenemos conocencia sigui juncionando cumu vivienda y establu ensembres.

L´arquiteutu Ruiz de la Riva diz qu´estas casas bajas es probable arrespuendan a un patrón curríu por tol Atlánticu. Esta casa baja d´Escobéu vindría a sumar una preba más a sú favor.

Pongo daque fotos:



No hay comentarios:

Archivu del blog