domingo, 31 de enero de 2010

Quebrantaores de Cierros

Valle de Lamasón, siglu XVIII: “Que todas las Erías Concejiles del Valle les hayan de dar cerradas para el primero de Marzo de cada un año, y las praderas Concejiles para el día de la Encarnación veinte y cinco de dicho mes; y que de una ni otras Cerraduras nadie sea osado sacar leña seco ni verde y por la conserbación de otros Cierros aunque sean propios que los quieran derromper, pena de Doscientos mrs a los quebrantadores de Cierros, y a los que no los Cierren en los días designados Sesenta Reales”.

Al tiantu col neutru de materia "leña seco".

viernes, 29 de enero de 2010

Vientos

El libru ráiz del Catastru d´Ensenada relaciona los montes masuniegos, a los que sitúa sigún los vientos, por ejemplu: "Otro monte de ochenta fanegas de sembradura las treinta de Peñas y las restantes de robles, que los pastos que producen solo sirven para los ganados de este valle, a el termino que se dize llandigon y el Collugo, distante de la Poblacion una legua, confronta zierzo la Pradería de Selembernizo, solano el rio Tanea, Abrego peña sagra, regañon valle de Peña ruvia." Cierzu (norte), Solanu (este), Ábregu (sur) y Regañón (oeste).

jueves, 28 de enero de 2010

De jóos y joces

Descubro qu´ente´l valle del Nansa y el de Lamasón desisti un "Jo Cajigu", cumbre en forma de joz. Y me vien a la memoria el "Jóu la Collá" d´Ucieda (braña y chozu de pastor): los jóos (topónimos) son frecuentes en Liébana, pero no tan al oriente, ya en corazón cabuérnigu. Siempre m´escamó el jóu d´Ucieda. Teniendo en cuenta que tamién se alcuentra nuna cumbre en forma de joz, ¿es posible que se trate en rialidá de "Jo la Collá" y que, por ultracorreición e influencia lebaniega/montañera (que no montañesa), acabara trucando en "jóu"? A mí me da que sí, pero es sólo una intuición. ¿Qué se vos jaz a vujotros? ¿Angunu maneja datos al respetive?

miércoles, 27 de enero de 2010

De lo que oculta la niebla y otros artificios

Nel siglu XVIII, Villarreal de Berriz dejó escrito que los seles vizcáinos aprejentaban una piedra central cunucía cumo "Auts-arria" o "Piedra Cenizal / de la Ceniza" (en traduición del autor al castellanu), nombre qu´ena su opinión se debía a que "nuestros primeros Padres hacían fuego en ella cuando pacían sus ganados, y sería ley, o costumbre, que en cierta distancia no se arrimase otro". Sigún paez, en Cantabria nu desistin (o no se han conserváu) piedras "cenizales" enos seles. Pero, encontóo, me pergunto si nu tendrá náa que veer esta piedra con una costumbre que describi, una vez más (cómu no), Manuel Llano: al paecer, el ganáu se pon muy nerviosu cona niebla, polo que los pastores, en cuantas véin que ajoña (es dicir, que vien la niebla, tal y cumo se diz en Garabandal y Cosío), prenden juégu a una coloñáa de tarmaos verdes nel sel pa engañar al ganáu y que crea que nu es niebla, sino jumu y que asina permaneza tranquilu nel sel, que es (por fortuna sigui siéndolo, al menos en Cabuérniga y Altu Nansa) onde durme, el lugar no onde midia, sino onde pasa la nochi. El lugar onde naz, sigún se miri, la niebla.

martes, 26 de enero de 2010

En clariando la vida

Una criona, más bien adolescente, ena calle: "A mí ya no me vien el Ratoncito Pérez, a mí quin me vien es la regla". Tomáu de la vida rial, sí.

lunes, 25 de enero de 2010

Allanando

Que por qué escribo lo qu´escribo, tan corrutu y vulgar, me priguntan a minudu, a lo que contesto: porque la genti cansa al escape de vidas que no se paecin demasiáu a la suya, por éso. Y porque resulta que toos tenemos vidas tan cuzpías cumo sipías.

sábado, 23 de enero de 2010

Si es casu, en Marte

Señalo unas luces que tinguilitean allá ribones, de nochi ya, dende l´arcén onde aparamos p´aposar un pocu del viaje, los intermitentes domples encesos, los lásticos reflectantes puestos. Las casas ena montaña escura paecin mejese conas estrellas.

viernes, 22 de enero de 2010

Dualidá

La cabeza de chon (embutíu) calez bien luegu nu sé si polo que tien de cabeza o polo que tien de chon.

martes, 19 de enero de 2010

Aló presidente

Vidiuchat de Revilluca el martes 19 a las 13:45 en Diariu Tontolés. Yo ya envié la mi pregunta:

"El patrimonio lingüístico cántabro ha sido declarado por la UNESCO en grave peligro de extinción. El cántabro es la única variante del tronco astur - leonés (asturiano, leonés, mirandés, etc.) desamparada. ¿Para cuándo una figura legal que lo reconozca y proteja?"

Revilla:_

lunes, 18 de enero de 2010

Última oportunidá

Esti dumingu juí a misa. Echéi una moneda que prendió una vela polas ánimas binditas. Era létrica: nu calentaba náa.

sábado, 16 de enero de 2010

Lo mesmo y lo contrario

Nu es lo mesmo dir a comprar que dir de compras. D´ingual móu, nu es lo mesmo dir a veer una película al cine, puntual, que dir al cine y decidir entós qué película veer.

sábado, 9 de enero de 2010

Pacifistas

A minudu vo a un bar, el mesmu siempre (Bar Gas, vo a jacer un pocu publicidá), a leer o a escribir. Tamién a minudu quedo escuchando las parláas qu´echan los de la barra, siempre muchu más interesantes que lo que yo dé en leer o escribir.

L´otru día dicía un chicu a otru: "que me den a mí dos balas que termino al menos con una guerra; con dos balas basta". Y no li faltaba razón.

[Nota de la que pongo etiquetas: al menos este chaval del Bar Gas era equitativo]

jueves, 7 de enero de 2010

Perdonando vidas

Nesti contestu de crisis global y amenaza terrorista, paez que unu sigui vivu porque ni tan desiquiera merez una bala.

martes, 5 de enero de 2010

Tallaje

Ahier estuvi cenando en ca´l poeta y ensayista Alberto Santamaría. Cumo nu pudía ser d´otru móu, nu faltó una visita segle a la su biblioteca: un güen rimeru de libros ente los que abundan las ediciones homildes de bulsillu, síntoma de qu´el su dueñu es un lector de verdá, de los que han teníu poca dineru y muchu que leer, de los que han íu comprando libros cumo quin caza animales que dan de comer, que dan de vistir, que dan juerza y abrigu, libros necesarios pa vivir. Cuantos más, mejor; las ediciones de luju, pa otros.

Las mis baldas tamién tienen l´altor de los libros homildes.

lunes, 4 de enero de 2010

Nu es lo mesmu sabelo que sabelo y dicilo

Ahier estuvi ena Vijanera de Silió. Tamién el programa España Direutu, cunucíu pola polémica que provocó al espenzar a emitir. Y es que trátase dun programa realizáu no con recursos propios del IORTVE (capaz de largu, onqui sólu seya por personal que está manu sobre manu hiciendo pasillu) sino por una productora amiga que a güen siguru cobra un güen qué por ello. Ena edición de la tarduca echarin el reportaje: sobre una base musical qu´era, pasmavos, una batucáa brasileña (¡!) el presentaor diba hiciendo graciucas a esgaya: a mojeris del pueblu, a vijaneros (los mis probres, cuadrándose ante la cámara, con mázcara y tóo, el miéu qu´entá tenemos toos al qué dirán, esi mal tan de nós), a visitantes que se dejaban insultar ("oi, ¿vusté lleva la mázcara puesta?") y a tul que se pusía por lantre.

Ahier estuvi ena Vijanera de Silió y juéi un día grande. Enorme. Ví a un zarramacu dando güeltas sobre sí mesmu siguiendo´l sintíu de las abujas del reló mientras aposaba ensin dejar de jorricar los campanos. Sintí a un trapajón dijendo a otru: "al turista que se meta en corru, hostias". Toqué las clines de yegua que colingan de los cucuruchos que los zarramacos llevan a la cabeza. Cumí un yugur que me dió el que jacía de mélicu ena representación del partu del nuevu añu (que juéi un chunucu, en tal de la gallina o el gatu d´otros años). Atronillánronmi los campanos (drulun-drulun), calentáromni a zurriagazos, eché correndías detrás d´ellos, con ellos por trás de mí... impresionante. Nu se puei cuntar, tien unu qu´estar àhi y vivilo.

Y allí estaba Marcano, vigilante ena puerta del bar del señoréu del pueblu, náa más entrar a la derecha (tamién restaurante, que nu dan sólu de beber). Pasé por lantre suyu acompañáu por un par de personas que amás son periodistas (qué se li va a jacer, llega una edá en que unu tien que se buscar el pan que llevase a la boca) a los que, al paecer, Marcano ha etiquetáu cumo "esenemigos" y teníais de veer las ojáas que mos echó: una miráa de Titán. Paecía dicir: "estáis toos muertos". Cumo dijo daque vez el direutor dun muséu cántabru (ya no lu es y me alegro, porque, dijera lo que dijera, tamién era un corruptu): "si esto juera Sicilia, esti hombre ya me hubiá pegáu dos tiros".

Dedicarin a Marcano las siguientes coplas (lo que va ente paréntesis es míu): "Unas cuentas que no cuadran / en las cuevas del Soplao (obra de referencia de Marcano: él crea una necesidá - l´aprovechamientu turísticu dunas cuevas - a la que dimpués satisfaz hiciendo de pasu caja) / a Marcano lo señalan / diciendo que lo ha mangao. // Oria (consejeru de ganadería, tamién emporcáu) dicen que "abonó" / y "soplao" está Marcano / Revilla (más cunucíu cumo Revilluca) con tanto fuego / igual se quema la mano." La Vijanera ya sentenció. Abora sólu queda que lo hagan los jueces.

¡Viva La Vijanera!

Archivu del blog