jueves, 31 de diciembre de 2009

1 + 1

Estoi liendo "La Hestoria Tapecida" de Xuan Bello, luegu publicáa en castellanu, quiciás l´añu que vien. A quin li gustó "Hestoria Universal de Paniceiros" (a mí, sin dir más lejos), a güen siguru tamién li gustará. Es cumo jacer una visita nochirniega al pueblu de la tu infancia (al de los veranos, al que abaldonesti pa dir a la ciudá entá ensin ser mozu... cualisquier val, toos tenemos unu) o cumo la primer vez que crucias a la otra urilla del ríu que esaparta´l tu pueblu del monte.

Préstame muchu lo qu´escribe Xandru Fernández, narraor n´asturianu que pasa por ser unu de los mejores d´España (pocapocu van apaiciendo daque libros suyos en castellanu, siguiendo la estela de Xuan Bello, que juéi el primeru en valcusar textos al castellanu nuna editorial juerte de ámbitu nacional). Xandru tien un blogue (si se pon el su nombre en google apaez cumo primer item) nel que jaz un güen repasu periódicu a la hestoria contemporánea de la música pupular enternacional. Pus bien, leer "La Hestoria Tapecida" de Xuan Bello, en relación con "Hestoria Universal...", es cumo cunocer la obra de Xandru Fernández ("La banda sonora del paraísu", "Les ruines" o "Entierros de xente famoso", ente otras muchas) dende la música que al autor li presta (abora recuerdo qu´es letrista de Dixebra).

Xuan Bello y Xandru Fernández son dos autores más que recomendables. Nu vo a dicir "autores n´asturianu"; simplemente autores atales.

miércoles, 30 de diciembre de 2009

Santander y la zuna conas banderolas

Recibo una carta nel mí buzón ensin remite ni identificación dalguna. Dientro: "Me dirijo a usted para hacerle partícipe (...) candidatura de Santander a Capital Europea de la Cultura (...) como primer paso (...) el mapa de Santander se ha convertido (...) en el de Europa; la ciudad ha sido dividida en 27 áreas que corresponden a cada uno de los 27 países que conforman la Unión Europea (...) le convoco al izamiento de la bandera de Alemania el día (...) mi más sincero agradecimiento (...) Íñigo de la Serna."

Polo pronto, veo que ya quedó pa práu el leit motiv d´iniciu y que, tengo de lo reconocer, llegó a prestame: innovación y conocimientu. Abora no; abora lo que se persigui es reforzá-los lazos de Santander ente los países miembros de la UE (oju al detalle: no conos países, sino ente los mesmos, es dicir, que Santander haga de catalizador ente los ventisiete). El nuevu equipu al frente de la fundación multimillonaria (ya van gastaos, teóricamente, 2´4 millonis d´euros) Santander 2016 (dengunu cántabru, onqui ésti es un detalle menor) va a apostar, ya lo vemos vinir, pol pachanguéu atal. Extrañamos, a estas alturas de la fiesta, lamentablemente, no mos va a extrañar.

Monte, Cuetu, L´Albiricia, la Peña´l Cuervu, Campugiru, Samartín de Bajamar... por fin sedrán tamién europeos.

lunes, 28 de diciembre de 2009

Butre

domingo, 27 de diciembre de 2009

Banquete

Sí, el yugur de pera, bien, gracias.

miércoles, 23 de diciembre de 2009

Toxic

Entardahier m´intoxiqué. Posibilidaes:

A) Con un aquarius compráu a los chinos pasáu de fecha.
B) Con un paté que teníamos enel frigu dende jaz bien de días (demasiaos).
C) Con un ojitu y los sus respetivos anisaquis (a los que tengo alergia).

Sea cumo juera, el casu es que quiciás sea pa celebrar Nochigüena con un yugur de frutas.

Salú y a pasalo tolo bien que vos deje´l cuerpu!

lunes, 21 de diciembre de 2009

Pegatina

SÍ: ESTU QU´ESTÁS LIENDO ESTÁ ESCRITO EN CÁNTABRU.

domingo, 20 de diciembre de 2009

Gira la vida

L´acentu que s´esparde cumo pólvora por España es el leganeru, el del ejque, el poligoneru y el de la Esteban de la tele. Esti acentu vien de una zona, el cinturón roju del sur de Madrid, que recibió enos sesenta tola emigración extremeña, la del norte inclusen, que es de tueru astur-leonés, cumo´l cántabru. L´acentu poligoneru, entós, es muestru tamién. Qué güeltas da la vida... Ya no mos tenemos de priocupar pola pervivencia del cántabru: vivi en boca de la Esteban & Cía.

viernes, 18 de diciembre de 2009

Primicia

La genti de la editorial Cantabria Tradicional alcontró la tesis completa sobre´l cagüernigu de F. García González. La publicación, pendiente d´alcontrar la otra metá del negociu: financiación.

jueves, 17 de diciembre de 2009

Churru de pimienta

Hai genti cántabru en Copenhague. Crónica, aquí: http://www.diagonalperiodico.net/Represion-en-Copenhague-masivas.html

El vídiu que vien derréu muestra bien a las claras un enfrentamientu íntimu ente un pulicía y un militante colugista en Copenhague. Nu es espectacular, pero, quiciás por eso, pola su cercanía, pon los pelos de punta. Tolo pior d´Europa está vistíu d´uniforme. Hai que ser fríu pa mirar cara a cara a un chiclán y, de siguíu, echali un churru de pimienta a los ojos. Cumplía órdenes, dirá qué (entá pior).

miércoles, 16 de diciembre de 2009

Veo, veo, mamonéu

Un cunucíu me diz que no li gusta la Navidá, que li amurria y da mal aquél. Y yo pienso, no me priguntéis la razón, en simios:

En una plantación brasileña, jaz aina setenta años, el dueñu tinía un gurila machu col que echaba cambalúas pola su propiedá y echábali, pa divertise, contra las mujeres negras: anantis de violalas, las mataba. Mejor dicho: las mataba mientras las violaba. Murió cuando li echó contra una mujer delantre de la su pareja: el maríu cugió una estaca y lu mató. Dimpués lu matarin a él los guardeses de la plantación.

L´otru día me cuntaba un colugista que pertenez a la UICN que enos bosques d´Indonesia los obreros que lu están tumbando cuejin a los orangutanes esmanaos y los llevan a los burdelis. Cumo son mansos, los clientes subin a las habitaciones con una prostituta y con un orangután. Al paecer está de moda atar al simiu a la cabecera de la cama y que se la meta a la chica qu´está a cuatru patas mientras se la mama al cliente.

No pueo cumer polvoronis porque me subi l´azúcara. Probe de mí. Qué tristis son las Navidaes.

martes, 15 de diciembre de 2009

Ente las flores del campu

Cuando ella me miró nacierin tolas amapolas y tamién yo, por eso nunca tengo fríu, porque llevo dientru la su color.

lunes, 14 de diciembre de 2009

Ena capital, tamién

Decumentáu por Simón Cabarga: "la juenti el mostruu" (sic), una juente muy feona y antigua, jaz mucha tiempu esapaecía, en Santander.

sábado, 12 de diciembre de 2009

Ni tanto ni tan d´ello

Camiseta interior, camisa de botones, pero fina, y jarséi tamién finu. La chaqueta, de cueru, gastáa polos años (la compré enel Rastru de sigunda manu). Y paso fríu. Al día siguiente, camiseta de manga larga, d´algodón, y jarséi gordu, de lana. La chaqueta, tamién gorda, con borreguitu por dientru. Y paso calor. Las combinaciones son infinitas. El tiempu, indefiníu; entetiempu, dicin los moernos.

viernes, 11 de diciembre de 2009

Lavapiés

Allego a la plaza de Lavapiés y entro nun bar p´aposar y almorzar, a pesar de ser ya más de las doce. Café, cruasán y jugu de naranja, pon ena puerta: 2,80 euros. "Por favor, un desayuno" pido a la camarera, que visti una tela apaecía a una toga d´algodón y color rosa, cumo las nubes d´azúcara de las rumirías. Curtiu de café, añido, pero en castellanu, asina: "corto de café", pa que lo entienda, porque, sabíu es, en Madrid los cafés se dicin diferente, cumo las cervezas, que nu son cuartos, sino "tercios". No me ponin cubiertos pero no me quejo: está la chica discutiendo con otra tamién vistía con nubes d´algodón, esta vez azulis, y dos chicos, unu baju y cuadráu, negru, y l´otru que paez estar al treslumbri de lu blancu qu´es, toos jolasteros. Paez que a un cunucíu lu han metíu ena cárcel por vender CD´s piratas. El paquete de servilletas está a tresmanu: tendría de pasar por mediu e interrumpir. No lo hago: me enseñarin a ser educáu. Me chumpo los deos de la manu isquierda, primeru, y los de la derecha, dimpués. Polo escuru, adivino qu´el café está fortísmu. Echo un surbiatu. Fortismu y que alampa. El chicu de la cárcel nu tien dineru pa pagar la fianza. Naidi paez lo tener. Güelvo a beber hasta terminar el café y pergunto cuánto es, no sin anantes pidir disculpas por interrumpir. Educáu, siempre.

- 2, 80 euros.
- Pero si nu tomé el jugu de naranja - hago notar.

Entra una avispa y aposa enel vistíu gaseosu de la chica de tres la barra. Quítasela de una manguetáa. Una avispa a mediaos de diciembre.

jueves, 10 de diciembre de 2009

Resume

El director general d´industria ha llamáu a las cuarenta y picu empresas presentáas al cuncursu asociáu al plan eólicu que ha enjaretáu el gobiernu regional. Y lis ha llamáu pa dicilis que tienin de pasar polas uficinas de Fraile y Blanco (F&B) pa que lis den la minuta de los deberis que tienin de jacer: un vídiu de presentación de la su oferta, publicidá, ect. Enjuntu: 13 millones d´euros pal bulsillu de F&B, empresa con juertes ligatos cona universidá y El Diariu Tontolés, amás de conas consejerías socialistas del gobiernu regional (esta empresa ha síu la responsable de la última campaña electoral del PSOE - Cantabria, pagáa, of course, con dineru sacáu de las arcas... del partíu). Toa esta caca de la vaca la ha dáu al reportoriu el diariu Alerta, al paecer, porque nu diba a ricibir náa del pastel. Las sus páginas han sirvíu pa jacer chantaje a quienes tienin muchu que ocultar. Abora están gutos, cumo´l restu de medios. Adivinái por qué. Efectivamente: dineru. Y mosotros, los ciudadanos, alventistate.

miércoles, 9 de diciembre de 2009

Primicia

Hui ena edición regional del diariu El Mundu, primer capítulu del nuevu libru de Kaplan alredor del nacimientu del español en Valderredible. Impresionante: tres un primer vistazu, paez que l´autor estauniense jaz una lectura españolista de las tesis cantabristas, es dicir, no sólu afirma qu´el cántabru desisti (al que él llama montañés a pesar de referise al cántabru de Valderredible, primer error y no menor), sino que amás es el castellanu primitivu que trucó n´español estándar enel siglu octavu a hucias del peregrinaje asociáu a San Millán de la Cogolla, que Kaplan sitúa en Valderredible.

Topolugías // Aldo van Eyck

Árbul es hoja
y hoja es árbul
- casa es ciudá y ciudá es
casa - un árbul es un árbul, pero
es amás una gran hoja - una hoja
es una hoja, pero es amás un pequeñu
árbul - una ciudá nu es una ciudá
a menos que sea tamién una gran
casa - una casa es sólu una casa
si es tamién una pequeña
ciudá.

martes, 1 de diciembre de 2009

Rosa de los vientos

L´otru día diba enel bus urbanu a la par de la machina. Veo cómu ruempi amarras el veleru Cantabria Infinita, que suel ser empleáu pola Consejería de Medio Ambiente p´actividaes de educación ambiental, pero lo jaz conas velas arrecugías y más rápidu qu´el propiu vientu. Sustifautu, quedé sustifautu. ¿Naturaleza? Tóo es artificiu. Cuantu anantes lo sepamos, anantes podremos corregir el rumbu, abora esnortáu.

Archivu del blog