martes, 30 de junio de 2009

Vía de serviciu

El Diariu Montañés publica ena su edición digital una nuticia atenta al labaru y otra a la corrupción pulítica de Marcano, del Olmo, Lolita & Cía.

La última tien a las 21:30 h. apenas 35 comentarios; la primera, la del melán coloráu, alredor de 275. Increíble. Es pa esto palo que sirvin las banderas: pa tapar.

lunes, 29 de junio de 2009

In

De güelta a casa y anochiciendo, col parauguas abierto, las nubes preñáas de luz artificial, l´aliendu de los tubos d´escape, árbules añacaraos, l´asmaltu a parches, la cera de baldosas escabildráas y rotas, un gatu negru esperando en balde a la puerta dun ultramarinos col cartel de “se trempasa”…

Los mis zapatos, rojos, paecin el refleju de las luces de posición dun avión ena pista d´aterrizaje.

domingo, 21 de junio de 2009

Chiste (en) cántabru

Va un paisanu a una farmacia y diz:

- Quiero Colgate.

A lo que arrespuende´l farmacéuticu:

- Y yo cuspite y matate.

(Los cántabros no estamos jechos pa entendemos).

viernes, 19 de junio de 2009

Cuncursu

El ser humanu es un animal:

- duendu

- estabuláu

Envía ERO_DUENDU o envía ERO_ESTABULÁU al 942 y participa nel sortéu dun cochi létricu cumu el que gastan los sirvientes de los reis d´España p´apañar limones de los árbules.

Y recuerda... las mesmas letras tien RESES que SERES.

miércoles, 17 de junio de 2009

Triángulu escalenu

La compañía aéria British Airways ha pidíu a los sus trabajaores n´España que renunciin al sueldu dun mes p´ayudar a la empresa a salir de la crisis. El primeru en dar ejemplu ha síu un direutivu que gana 72.000 € / mes, qué maju, a güen siguru qu´esti mes tamién él, cumu los reis d´España, tien d´apañar los limones de los árbules en tal de compralos nel supermercáu. La mayor parte de los trabajaores gana no más de 14.000 € / añu. No se lis ocurre que los direutivos se rebajin el sueldu, no, tienen que pidir que los trabajaores renunciin al sueldu de tóo un mes. Inconcebible. Dientru pocu van a pidilis que paguin por trabajar. Ojalá no arrejunda l´ejemplu.

lunes, 15 de junio de 2009

Línias de tejos

Jaz muchu tiempu pasé unos días col mi tíu Nel ena Escampá, invernal en Peña Sagra. Era entós un mozu y apenas juí p´apreciar la oportunidá que tuvi. Tomé notas, peru col tiempu las perdí.

Recuerdo que me contó qu´ena Gándara bía una piedra con "marcos de moros", con debujos y rayatos, que los antiguos (los viejos que vivierin anantes que los viejos cunucíos) dicían que sirvían pa señalar el caminu. Pus bien, al cabu de un güen qué de años supi qu´eran grabaos esquemáticos del mesmu tipu que los de Sejos y Peña Tú.

Esti dumingu estuvi en Peña Sagra y me cuntarin que dende´l Cornón (que no Cuernón) partin dos línias de tejos, una que cunduz a Liébana y otra cara´l mar. Los tejos no acupan un lugar al tresbolillu, al contrariu, alguien los plantó a mencia siguiendo dos línias, sigún me dijerin que dicían los antiguos. Las línias entá puein vese. La que cunduz al mar acanza jasta cierta joz (no recuerdo el nombre). D´allí alante está esapaecía. Los antiguos tamién dicían (me dijerin) que Peña Sagra era un monti sagráu y qu´estas línias tinían un aquel religiosu. Es importante remarcar que no es un contirete inventáu por anguien de la ciudá que juéi a enverangar al pueblu y lo espardió ente los vicinos bebi que bebi nel bar ni una hestorieta sacáa d´El últimu solduriu, no, se trata de una tradición arraigá enos paisanos de Cosío, Garabandal, ect. En resume: del Cornón partin dos línias de tejos que conducin, una, a Liébana, y la otra al mar, dos línias entá visibles y que dicin tienen un aquel sagráu, al simen del monti onde nacin, tamién sagráu sigún la tradición.

Al contámelo recordé qu´en Resconoriu, pueblu pasiegu nel puertu del Escudu, no hay cabaña ensin teju. Tampocu es una coincidencia, sino una tradición consciente. Y tamién me vino a la cabeza angu que dicía la mi güela, de Garabandal: "no hay casa sin teju". Abora, en Garabandal, es al contrariu, no hay casa con teju, peru la tradición paez qu´entá late.

Que conste que yo no creo en corrientes telúricas ni caminos de las estrellas ni daque apaecíu, a pesar de tener sangre bastianu (esto es una pequeña broma que me concedo a mí mesmu). Peru lo ciertu es que las línias de tejos desistin y qu´entá la genti puei desplicalas, convirtiéndolas en una tradición.

Una tradición, por ciertu, asombrosa. No es porque me tire la sangre (que tamién) peru se me jaz que no hay una tradición viva tan potente y tan senificativa en toa Cantabria.

Ahier juéi un gran día. Salú.

domingo, 14 de junio de 2009

Vocabulariu (mínimu) de Peña Sagra

Recién allegáu del monti, anantes de que se me olvide:

- Basnera: caminu pendiu y dificultosu. Deriváu de basna.

- Senderu.

- Abiércol: "lo qu´en Cabuérniga dicin garma".

- Bujar: isleta en mediu´l ríu.

- Albariza: turbera.

- Trieme: tremedal.

- Tumbu: saltu d´augua nel ríu.

- Cola: la final de un pozu nel ríu.

- Pelatu: neveru chicu.

- Cañáa: caminu ente fincas.

- Callejón: caminu ajundíu nel suelu, caváu, cumu´l calce dun ríu.

- Lucia: paredón rocosu, sobre tóo si es de piedra calar.

- Toral: imaginavos un monti que s´espurre a lo largu, d´isquierda a derecha, y un "morru" que vien a tí, perpendicular al monti, y qu´esi morru tien dos laderas, una a derecha y otra a isquierda, pus bien, el toral es la arista que media ente estas dos laderas del morru.

- Trechoriu: el caminu que sigui el trazáu dun toral.

- Terreñu: terrenu que ha limpiáu el vientu de nievi.

- Terreñar: limpiar de nievi el vientu un terrenu.

- Carricava: cortafuegos enos praos cercanos al monti consistente en una zanja de aprox. 1 m. d´anchu por 1 m. d´altor.

- Ajoñar: cuandu la niebla "busca augua", es dicir, cuando la niebla acaba traendo lluvia o rucíu.

- Aju antuxil (sí, sí, con /x/): antojil.

- Y ya no me alcuerdo del senificáu d´arrimaju, un tipu de caminu. Tengo de lo gulver a priguntar.

sábado, 13 de junio de 2009

Pa que arrejunda

Los reis quierin ajorrar esti veranu. Midías: los sirvientes emplearán vehículos létricos pa movese pol jardín y apañarán los limones de los árbules en tal de compralos. Gracias, majestaes, siempre tan atentos.

viernes, 12 de junio de 2009

Fragmentu de fragmentos // Berger

Buscar cáa mañana
y alcontrá-las sobras
con que subsistir un día más.
Saber al espertar
que nesti labarientu legal
no desistin los derechos.

Desperimentar por años
que náa mejora,
tóo va a peor.

La humillación de no ser
pa cambiar casi náa,
y d´aferrase al casi
que conduz a otra espera.

Creer las mil promesas
que aléjanse
de tú láu, de los tuyos.

L´ejemplu d´aquéllos
reducíos a escombriu por resistir.

[…]

jueves, 11 de junio de 2009

Arqueru

Escribo con puntas de flecha pa fijá-las palabras a la vida

(onqui, hiciéndolo, las mate).

Archivu del blog