lunes, 22 de diciembre de 2008

Lantarón

Hui quiero hablar sobre l´invención de la tradición, daque cansu por tan maníu, peru, encontóo, tan cutidianu y corrutu que cudo puei merecer la pena dedicali un post.

Una bitácora tamién escrita en cántabru, una de las tres qu´hay n´internet, suel dar al reportoriu mitos cántabros, ente los que se alcuentra Lantarón, el rei del mar. La descripción que se jaz d´esti mitu es, de tan detalláa, preciosista, usaría dicir. Pus bien, nel últimu libru publicáu por García Preciado, Relatos Mitológicos y Creencias Mágicas II, puei leese lo siguiente: “Aprovecho (…) para reseñar que el tal Pollux Hernúñez (autor de Monstruos, Duendes y Seres Fantásticos de la Mitología Cántabra, un libru pa críos de la editorial Anaya) también inventa – con la misma desvergüenza – un supuesto Neptuno de Cantabria llamado Lantarón. Para ello simplemente transforma en rey del mar que baña las costas cántabras a un personaje pintoresco de Comillas; y sólo porque el escritor Domingo Cuevas, al describirle dentro de una serie de caricaturas humorísticas, dijo que parecía sobre las rocas un neptuno de bronce”. A lo que añade: “Puesto a inventar sin freno, le atribuye pies con dedos unidos por una membrana y cabeza ovalada, que sólo se alimenta de pulpos, y que hace una pócima de las bolitas negras de saúco, mezcladas con leche de sirena (¡)”. Pág. 47.

Tenemos d´andar con cuidáu y pasu calmu. Toos, no sólu l´autor de la bitácora que se jizo ecu d´un mitu arrecugíu en un libru pocu rigurosu, y pocu rigorosu por dicir angu. Toos tenemos de cuidamos a la hora de superponer el nuestru cubertor subjetivu a la rialidá porque corremos el riesgu de terminar tresjormándola tantu que no seamos p´arrecunocela o, lo que es peor, que no seamos pa acabildrar col mundu y quedemos flotando nel limbu. En clave lingüística: acabar hablando ente nos una lengua creada por nos y que sólu entendamos nos, d´espaldas a la genti y al mundu nel que tenemos de (con)vivir.

3 comentarios:

veceru dijo...

Dendi que lei va unos años el libru de Suárez Cortina de la envención de la tradición cántabra cudo que esti es uno de los debates más guapos enredor de la identidá y las culturas. La mi visual
1. Juera sombras. Hay que echar luz sobre todos los elementos de la cultura y particularmente sobre las tradiciones. Presonalmenti no supía lo del Lantarón y me alegro berme enterau. Siguru que Llano tamién coloreó las sus descriciones y ya no somos para velu.
2. Todas las tradiciones son enventáas, solu que unas son más viejas que otras. No es dengún descubrimiento que en el su origen siempri hay innovación y no continuidá (esti es el principal fallu del libru de SC: 300 páginas para parir un ratonucu)
3. Es imposible jacer un afotu fiju de las tradiciones: cambean, mudan y abora mesmu está echáa la yelda para que surdan unas nuevas y morran otras viejas.
4. Enestonces ¿todo val? No, claru que no. Peru el juiciu tien de jacesi no por la su edá sino por la su intencionalidá. Hay quin quier dar pátina de vieju a lo nuevu y hay tradiciones asgaya con significáu bien malu.
Y fin del tochu

Anónimo dijo...

Tamién sal nel libru d'Adriano Gracía Lomas; el míticu isi del Lenguaje Popular de la Cantabria montañesa; ondi vien un'antráa parlando del Lantarón, cumu presonaji mitológicu pusiendo un testu dun autor. Quiciás del Dumingu isi que dicís. Abora nu soi pa m'alcordar, piru creo que la cita era del libru "Cosas de Antaño". Echarélu un amiramientu a veer qué era. En toa manera, nu sidría una cosa estraña q'asistiera un mitu asociau al mar cuspíu al Lantarón u al Neptunu.

Anónimo dijo...

Veceru, una cosa es la recreación literaria a partir de un mito tomado de la tradición oral y otra muy distinta inventárselo y hacerlo pasar por tradicional, de forma consciente o no.

Archivu del blog