sábado, 1 de noviembre de 2008

Tres puntos sobre las íes

1.- El cántabru no desisti porque está muertu. El delitu lo cometió l´estáu español. El motivu: porque l´estáu español es malu. Primer esenemigu. Y si l´estáu español es malu, tamién quin se considera español. Aquí surde´l sigundu esenemigu.

2.- El cántabru tien de se recuperar porque es la clave de bóveda de la nuestra identidá cumu pueblu, que es lo mesmu que dicir de la nuestra identidá cumu nación. Recuperar el cántabru es recuperá - la nuestra identidá nacional, o al menos la su despresión más visible. Esti procesu de recuperación no tien náa que veer col individuu porque el derechu a la lengua es un derechu colectivu, del pueblu cántabru, que, recordemos, está acolecháu pol pérfidu estáu español. Quin no lo vea claru, conviértese nel tercer esenemigu.

3.- Pa recuperar el cántabru val too, inclusen inventalu. No importa perder pie cona rialidá. La rialidá no puei atarazar el procesu de construcción de la identidá nacional del pueblu cántabru. La rialidá tien d´acabildrase col deséu. Si una palabra cántabra corruta no s´esaparta a móu del castellanu, no val; es mejor inventase una nueva cántabra al cien por cien. De jechu, al no desistir (o mejor, al belu esborráu del mapa el pérfidu estáu español y los sus pérfidos agentes, los españoles), entiéndese que tenga d´inventase. Ponelu en custión es custionar la identidá nacional. Quin no se aveza al procesu de recuperación /invención del cántabru lo tien claru: es el cuartu esenemigu.

Que no cuenten comigu…

Hay otras jormas de dignificar el cántabru y, sobre too, otros motivos más interesantes e inteligentes pa jacelu. Por ciertu, y me paez clave, el cántabru sí desisti.

15 comentarios:

Anónimo dijo...

D'alcuerdu eno lingüísticu contigu , abora muy en desalcuerdu eno pulíticu.

Peru es precisamente lo primeru lo que mos une. Por ciertu que te lanzo una prigunta ¿crees que las organizaciones soberanistas cumu Regüelta jacen esi usu "marcianu" del cántabru"?

Llobetu

Anónimo dijo...

Lo digo porque bien de veces (camientu que lu que dicis nu vaiga purahí) a la genti y organizaciones endependentistas/soberanistas d'isquierdas se mos intentan atribuir falsamente tópicos del nacionalismu esencialista (cumu nel casu del español) y presonalmente ando un pocu cansu.

Ciertu que hay genti con "marcianáas" y que nel fondu cavilan que el cántabru nu tien aquel ,asperu que estos cá vez sean menos.


Ena mi upinión los pueblos si tienin drechos lo que pasa es que estu solu esta bien vistu colos saharahuis, los apaches o los palestinos... los pueblos más cercanos paez que no los tienin.
Peru esi es otru debate.

Un saludu Serrón.

Llobetu

Serrón dijo...

Hola Llobetu, gracias por escribir y tamién por jacelu en cántabru.

Si rialmente creemos que desisti, no tenemos de romper col usu diariu y corrutu del cántabru. Recuperar no senifica inventar. El respetu a lo que hay asegura un mínimu común denominador que naidi podrá poner n´entedichu.

Oju, que al reclamar respetu a la rialidá no estoy dijendo qu´estemos vendidos al pasáu, n´absolutu. El cántabru es una lengua viva que necesita actualizase si no quier morrer. Y pa actualizase necesita un horizonte de juturu cara´l que caminar.

El problema del nacionalismu es que se trata de una ideolugía (y remarco ideolugía) que cuda ser veguilaria de la verdá, con tool peligru que supón. Es una ideolugía que apela a los sentimientos, al corazón, no a la razón. Es una ideología hajallaíza porque deja las cosas claras: quín tien razón y quín no; quín está del su láu y quín del otru; quín es un esenemigu y quín amigu.

El nacionalismu cántabru está espenzando a dicir qué es cántabru y qué no, por ejemplu: güeju sí, oju no; númberu sí, númeru no... y quin diga lo contrariu, malu... trócase esenemigu al escape. El nacionalismu es unívocu. No deja alendar. No deja una risquieza pola que otru mundu distintu al suyu sea pa surdir. El nacionalismu está acutando el nichu culógicu del cántabru. Y va a quedase sólu en meyu de un solar ermu. No es que lo esté hiciendo mal (que, en mi opinión, sí, onqui sólu seya por cubijar y alendar prejuicios fatos, cumu, por ejemplu, arrejuyir de cualisquier rasgu qu´agüela a castellanu), o, mejor, no es sólu que lo esté hiciendo mal, lo peor es que no deja que lo haga tamién mal el restu.

L´horizonte de juturu del cántabru tenemos d´ercelu ente toos o, en casu contrariu, acabará por cubrilu (cubrimos) una nochi ciegu.

Un saludu

Anónimo dijo...

Buenu ,primer de too dicir que yo no soy nacionalista (me consideru más cercanu al marxismu y al comunismu) anque genti asgaya me tache d'ello .

Pa mi Cantabria es mi pais,ni mejor ni pior que otros peru con drechu a esistir y a dia d'hui paez que el capitalismu y el estau español nu andan pola labor. Home si con esu ya se es nacionalista entós...

¿Cuandu parlas de "el nacionalismu cántabru" ¿de quien hablas en concretu? ¿daque coleutivu?

Eno que dicis del usu de la lengua estoy d'alcuerdu más o menos. Además que la genti colo primeru que se queda es colas tochás cumu "entarajilación" en tal de colo seriu.

P.D. enantis escribí un mensaje ensin leer la tu respuesta esti va dimpués de habela leído.

Llobetu

veceru dijo...

Serrón, no estoy de alcuerdu contigu. En la mi upinión, una de las cosucas que se jicierin bien en estos años es que se esmanó la búsqueda de la "pureza originaria" que unos pocos estaban en alcontrar. No creo que nacionalismu=marcianáa. Creo que hay ejemplos asgaya.
Y por ciertu, mejor trabajar esti prau a conceju que si ca un jaz lo suyu el prau se mos pon pelu riba.

Serrón dijo...

El nacionalismu jaz dañu porque arrógase la capacidá d´estriar lo güenu de lo malu, lo sellencu de lo jolasteru, aljetivando a esti últimu, lo jolasteru, cuandu menos cumu peligrosu. Lo jaz porque li es consustancial. Es nacionalismu atal. El nacionalismu perjudica porque acuta´l cántabru a los sus intereses: él decide qué es cántabru y qué no sigún lo que él entiende por cántabru. No relativiza. No deja tan desiquiera un juriacu o una risquieza por onde asomá-la cabeza y dicir: oi, cudo que puei jacese d´otru móu. El nacionalismu es totalizaor: tien la razón y quin no lo vea claru, conviértese en esenemigu. No busca l´alcuentru de opiniones esapartáas, sino que li den la razón.

Dicis, veceru, que toos tenemos de caminar del ramal. Claru que sí, naidi lo custiona, al contrariu. Cumu dicía n´otru post, pa dir toos del ramal tenemos de marcamos un horizonte de juturu que mos permita dir p´alantre ensin ruemper el cordón umbilical que mos une al pasáu, es dicir, que mos permita actualizar de continu´l cántabru, porque si no cambia, muer. (Aquí alquier el su sintíu plenu el conceptu de neolugismu, puente ente pasáu y juturu). Esti horizonte tan necesariu pa caminar toos del ramal tien de se asganzar por consensu. Por eso mesmu el nacionalismu me jaz tichar: porque él diz qué línias rojas se puein o no se puein trespasar, a quín dá-la manu y a quín no, que direición tomar... y si no t´avezas, chungo. L´horizonte de juturu, la meta final, no puei ser construyir un cuéranu. Porque la meta del nacionalismu no es otra que jacesi un juturu a la su midida. Los nacionalistas cudan que son los intrépites del pueblu cántabru, pero no es verdá. O quiciás sí: intrépites del pueblu cántabru tal y cumu ellos lo entienden, porque quin no es p´acabildrar col su ideariu no es pueblu cántabru, es otra cosa: un traidor o un jolasteru que, en el mejor de los casos, sedrá consideráu un invitáu. Asina no se puei dir a dengún láu. Yo, al menos, no. Prefiero intentar construyir una alternativa que de verdá dé cabida a toos ensin marcar a naidi el pasu ni poneli una cruz por no averase al mandatu de turnu.

El cántabru ha síu tomáu al asaltu pol nacionalismu cántabru. Inclusen (y remito a mensajes de lectores que he íu publicando d´aquí a pocu) allegan a dicir que no desisti y que se tien de reconstruyir dende´l nacionalismu conforme a los sus principios, enos que prima l´idea d´identidá nacional. Es suyu, el cantabru es suyu. Mejor: lo están hiciendo suyu. Ni tan desiquiera dejan que los demás metamos la pata cumu la están metiendo ellos...

Cualaquier otra ideolugía daría cabida a la opuesta. El nacionalismu, nou. Asina no se puei...

¿Alternativas? Pocapocu...

Un saludu

Anónimo dijo...

Serrón ,vuelvu a priguntate ¿cuandu parlas de nacionalistas, de quien parlas?

¿De unos mensajes anónimos?

Anónimo dijo...

Serrón eres un manipulador, inventas las cosas en tu favor sin el más mínimo pudor.
Yo soy quien contasto una realidad: el cántabru es una lengua muerta, no existen actualmente personas que la tengan como lengua materna. Por segunda vez te invito a que me cierres la boca y demuestres que esa afirmación es falsa. Demostrar significa que me enseñes una grabación de video o audio que me demuestra que es falso lo que afirmo.
Manipulas las cosas porque me atribuyes una serie de cosas que simplemente te inventas, y si no de donde sacas lo siguiente:
-Que ideológicamente soy nacionalista cántabra. Primera mentira, soy internacionalistas, no creo en las naciones y me cago en las patrias sea española, cántabra o eslovena, me dan igual.
-Segunda mentira:¿ dónde he hablado yo de estado español o de España tal como me atribuyes en tu texto "Tres puntos sobre las ies" (he estado un rato riéndome la verdad)?.
-Descargas tu neura como la identidad cántabra y lo mezclas con el concepto de nación desvariando del tema. Yo afirmo que no escribes en cántabru si no un castellano con rasgos. Punto. Que tú no aceptes crítica alguna y que te inventes y me atribuyas una serie de pensamientos para distraer la cuestión no deja de ser una burda manipulación. Espero que me pidas disculpas.
-En tu tercer punto continuas la manipulación. Te agradecería que me explicases como sabes tanto de mi ideología sin conocerme, cómo eres capaz de atribuirme una ideología de un texto en que en ningún momento me definía.
-Afirmas que invento, que vale todo para mi. Se me olvido que tu estabas tocado por dios y que tienes la verdad. Eres capaz de decir que invento porque afirmo que en cántabru es necesario aplicar la regla cántabra, es decir, conservación del grupo latino mb, en este caso numberu. Sin embargo, aplicar al cántabro una palabra castellana aplicando una terminación cántabra como tu haces no es inventar. Ole tus huevos.
Acabas diciendo que el cántabru si desisti. Si te refcieres como realidad linguistica e histórica que se intenta recuperar porque actualmente es una lengua muerte estoy deacuerdo. Si en cambio te refieres a que es una lengua viva con hablantes que la tienen como lengua materna, no vale neohablantes ni hablantes castellanos con rsgos cántabros simplemente te convido de nuevo a que me cierres la boca con pruebas.

Lo siguiente es repugnante "Inclusen (y remito a mensajes de lectores que he íu publicando d´aquí a pocu) allegan a dicir que no desisti y que se tien de reconstruyir dende´l nacionalismu conforme a los sus principios, enos que prima l´idea d´identidá nacional. Es suyu, el cantabru es suyu. Mejor: lo están hiciendo suyu." La manipulación es total. ¿Díme dónde he dicho yo eso de que debe reconstruirse desde mi nacionalismo? cuando ni siquiera lo soy y mucho menos me he definido como tal. Un matiz fundamental, ya que lo has puesto a mala leche, reconstruir no es lo mismo que recuperar.

No eres capaz de recibir críticas, y para barrer a tu lado eres capaz de mentir y manipular. No constestas a lo que se te plantea y desvías la atención.
Creo que debes pedirme disculpas por las mentiras que has escrito sobre mi.

Serrón dijo...

Hablo del nacionalismu en general, Llobetu y anónimu-el-de-siempre.

La idea es: el cántabru no desisti: tenemos de reconstruyilu / reinventalu: y jacelu a la nuestra conveniencia, es dicir, en oposición al castellanu. No me val, lo siento. No hay muchu más que discutir.

O quiciás sí:

Qu´el nacionalismu está prindando al cántabru es una rialidá. La genti arrejuyi del cántabru no SÓLU porque estén contaminaos polos meyos de cumunicación o polos pulíticos de siempre... sino TAMIÉN porque dende´l nacionalismu emítense mensajes que dan miéu. Sedrá que soy un cagón, pero a mí, particularmente, no me gustan un res. No me gusta, pinto´l casu, esta pintáa que hay nel centru de Santander (en una calleja frente a la librería Estudiu de la calle Burgos): “PAPARDOS JUERA”. A güen siguru que hay a quin li paeza graciosu o positivu. Que levante la manu... De mientras, téngola por una pintáa jecha pol nacionalismu cántabru.

Por ciertu, anónimu-el-de-siempre: no estoy dijendo que la pintáa tamién la hayas jechu tú, no peques d´egocentrismu... Tú sólu me disti la clave desplicativa del nacionalismu cántabru: la su necrofilia. Es daque que temía y que tú confirmaste altu y claru. Las marcianáas desplícanse dende esta visual: el cántabru no desisti, asina que, pa rejorzá-la identidá nacional, tenemos de reconstruyilu y jacelu a la nuestra comenencia, que, sigún los nacionalistas, es la del pueblu cántabru, peru qu´en rialidá es la del pueblu cántabru que ellos consideran cumu tal (aquí entra en juegu el binomiu dientru - juera, cántabru - papardu, que es pareju a güenu - malu).

No es qu´el nacionalismu escriba marcianáas, es que estas marcianáas están convirtiéndose nel únicu cántabru lígrimu. Aquí radica´l problema: que no cuei otra visual del cántabru, onqui seya igual de fallida (no igual, mejor equivalente, cáa unu comete los sus propios pecaos). No sé si me desplico: no se puei intentar imponer númberu (inventáu, onqui reconozo que, tres asganzar un hipotéticu consensu, bien pudiera aceptase cumu neolugismu, repitu que yo mesmu la he utilizáu bien de veces) o güeju (inventu atal) por cima de númeru u oju simplemente porque tien de ser asina: la norma diz...

Quiciás (espero) no tolos nacionalistas estén pola labor d´inventase´l (neo)cántabru. Si es asina, que se jagan notar. Anímolos a que se atrevan a disentir, de mí y de quin lis diz lo que tienin y no tienin que jacer o peor aunes: de quin lis diz quín es amigu y quín esenemigu. Que se atrevan a disentir. Necesitamos voces plurales. En la pluralidá que da la disensión alcuéntrase´l verdaeru juturu del cántabru.

Un saludu

Serrón dijo...

Camiento no berme desplicáu del tóo bien: ena tema del cántabru, el nacionalismu puei meter la pata jasta el borbejón, d´alcuerdu, tamién yo la meto y de continu. Ési no es el problema. El problema es qu´el nacionalismu lo jaz de forma interesáa: el cántabru es una jerramienta, un trique, un tribiloriu subordináu al procesu de construición nacional. El cántabru tien d´ajustase al su ideariu. O tuvía peor: tien de se construyir d´alcuerdu col su ideariu. La descusa (sía n´asturianu) qu´esgrimen: el cántabru está ensin aliendu o, nel peor de los casos, muertu, asina qu´es necesariu resucitalu... tal y cumu a nos, nacionalistas, mos interesa que seya: diferente cien por cien del castellanu. Es lógica nacionalista atal.

L´alma del ideariu nacionalista es la distinción ente lo nuestru y lo suyu, ente ellos y nos: esta lógica tamién es aplicable al cántabru: tien de ser nuestru en oposición a lo suyu onqui seya jorzando las calderas jasta qu´echin jumu. Esta actitú es juente de las marcianáas que tantu dañu mos jacin a toos, no sólu al nacionalismu cántabru, amás de juente de actitues impositivas que marcan línias qu´esapartan lo que es cántabru de lo que no es cántabru. Estas actitues son consustanciales al nacionalismu (cántabru, español o de Pernambucu), lamento dicilo tan claru. Sé que, afortunadamente, no tolos nacionalistas cántabros son asina, y se lo agradezo porque me jacin siguir teniendo confianza ena capacidá crítica del ser humanu. En ciertu móu, son nacionalistas esmanaos. Creéime qu´es un piropu.

Un saludu

Anónimo dijo...

Y estu ya es por demás

"Quiciás (espero) no tolos nacionalistas estén pola labor d´inventase´l (neo)cántabru. Si es asina, que se jagan notar. Anímolos a que se atrevan a disentir, de mí y de quin lis diz lo que tienin y no tienin que jacer o peor aunes"

Los "nacionalistas cántabros" apoyan el cántabru porque caltién la nación cántabra. Ergo... ¿los españolistas ñegan el cántabru porque asina esborrian la rialidá plurinacional del Estau Español?

Esperas que los nacionalistas respetuosos cola rialidá lingüística de Cantabria se jagan notar. Home, yo primeru haría porque los nacionalistas españolis que nu quieran homogeneizar l'Estau Español en castellanu, paella, toros y sevillanas, se hagan notar.

Acabáramos, el mundu al revés!!

Trenti, "echau c'alanti" :-D

Anónimo dijo...

Oye Serrón, estás obsesionado con el nacionalismo cántabro. Aquí muchos huyen de este término porque se contradice con el internacionalismo que defienden, clase obrera y otros. Yo soy nacionalista y bien orgulloso de serlo. Y q pesar de lo que cuenten los obsoletos textos de Antropología Política, el nacionalismo es muy variado y no se puede meter todo él en un saco porque nada tienen que ver uns con otros. Pero este sería otro tema, y nos alejamos de la verdadera cuestión: la lengua cántabra.
Como decía te veo obsesionado con la psoible patrimonialización que del cántabru/montañés pueden hacer sectores que consideras nacionalistas. Yo tengo claro que el estudio y la ansiada normativización del cántabru debe realizarse por filólogos (y no necesariamente de título), en los que prime el cientifismo lingüístico y la ética "profesional" por encima de las idelogías, y esto va en todos los sentidos, pues muchos/as detractores/as podrían tratar de minusvalorar las pobilidades potenciales de un cántabru que -aunque sin uso real como medio de comunicación más allá de los canales tecnológicos- guarda en su seno una capacidad expresiva tan enorme que no es necesario recurrir al neocántabro, pues su reconstrucción (RE-CONSTRUCCIÓN= Recuperación)es más que posible con rigor, cientifismo y dedicación. Es algo que hemos visto en los últimos 30 años en otras CC.AA., de las que no se duda de la autenticidad de sus idiomas, y cuya "recuperación" se ejecutó con consenso de especialistas y con apoyo institucional. Aquí lo 2º no sólo no lo tenemos, sino que desde la administración y la docencia se tiran piedras sin cesar a un tejado que es de todos, empezando por el propio presidente del Gobierno. Aunque -como dije más arriba- el estudio y una posible y futura normativización del cántabro debe hacerse de la forma más aséptica posible, por encima de ideologías, no debe olvidarse el hecho de que aquellos a los que tidas de nacionalistas (se autodefinan así o no) son los que mayor parte toman en la lucha del cántabru en su avance y reconocimiento, y muchos paisanos con grandes conocmientos de nuestra habla, incluso filólogos, se quedan viendo los toros en la barrera sin querer actuar, pero criticando a los que pretenden actuar porque parecen sectarios.
Consenso señores, consenso con el cántabru, nuestra querida lengua se lo merece.
Ibio

Anónimo dijo...

Puís andu di acuerdo con serrón el nacionalismu intentá homogeneizar y utilizar el cantabru a su gustu con fines polírticus.

Miré el Conceju "Nacionaliegu" Cantabru.... "Nacionaliegu"....vamus marcianaás....

Anónimo dijo...

Serrón, ahí falta el mi primer comentariu. ¿Esborriástelu, censor? :-D Cagüen ros, pues era'l largu...

Serrón dijo...

Trenti, perdona, pero no recibí dengún otru mensaje tuyu, a no ser que me haya traicionáu la informática. ¿Podrías gulver a envialu? Prometo dali reportoriu.

Archivu del blog