martes, 18 de diciembre de 2007

Los Papalagi (Los hombris brancos).Tuiavii de Tiavea

I. L´hombri Brancu y el dineru.

Por eso hai dos clasis distintas de genti n`Europa: el primer tipu tien de trebajar duru y el sigundu trebaja pocu u náa n`asolutu. Un grupu nunca tien tiempu de sentase al sol, mientis que los otros nu jacin náa más. El Papalagi diz: “Nu tola genti puei tener tantu cumu tienin angunos”. N`isti dichu basa el derechu a ser cruel cuandu trafica con dineru. El sú corazón es cumu una piedra y la sú sangri es fríu. Sí, él engaña, mienti, y es tul ratu deshonestu y piligrosu cuandu las sús manos van a cunsiguir dineru. Ocurri aminudu que un Papalagi mata a otru, sólu por dineru. U lu mata con el venenu de las sús palabras u lu endroga pa espojalu ispués del tóo. Las más de las vecis es ésta la razón pola que l`unu nu cunfía nel otru; toos ellos cunocin la sú dibilidá. Tamién por eso es impusibli aviriguar si un hombri con muchu dineru tien tamién güen corazón. Puei que sea mui malu. Nunca pueis aviriguar cúmo y nóndi ha amasáu las sús ricuras.

II. L´hombri Brancu y el trebaju.

Esta es la razón del acolechamientu de los Papalagi. Angunas vecis es estupendu dir a buscu l`augua de la ría, puei ser enclusu agradable jacelo un par de vecis. Peru si debis tresportá-l`augua del albiar jasta que trespón el sol, día tres día, cáa hora jasta que te falla la juerza, traendo y traendo, a la final tirarás el calderu con rabia, amurniáu pola esclavitú del tú cuerpu. Porque nu hai náa tan duru pa un hombri cumu jacé-la mesma cosa una y otra vez.

Pero hai Papalagi pa los que dir a buscar augua de pozu día tres día siría un mutivu d´aligría; hay unos que nu jacin otra cosa que levantà-las sús manos y dejalas caer otra vez, u llevar un palu, y tienin que jacer eso nun lugar mugrientu nondi ni tan desiquiera el sol ni l`airi frescu puein penetrar, y nu jacin náa que requiera la sú juerza u lis reporti felicidá.

Hai más genti n`Europa col rostru gris ciniza que árbulis enas muestras islas. Porque nu sacan dengún gustu del sú trebaju, porque el sú trebaju se lleva toa la sú alegría y porque nunca jacin náa pol sú propiu gustu, ni tan desiquiera una hoja, nu importa cuántu tiempu trebajin. Por eso un odiu encultu aniala drentu la genti con uficiu. Angu vivi riprimíu drentu los sús corazonis, cumu un animal encadenáu, rebelándose peru entuvía encapaz de liberase. Enllenos d´odiu y invidia amiran y acomparan los trebajos de los otros entri ellos. La genti parla sobri trebajos de clas más baja y más alta, masque tolos oficios juerzan a la genti a jacer sólu mediu trebaju. Un ser humanu nu es sólu una manu, un pie, u una pierna, sino que es tóo enjuntu…Ünicamenti cuandu tolos sintíos y tolos miembros trebajan juntos, puei el corazón de un hombri ser filíz y estar saludabli, y no cuandu se premiti vivir sólu a una parti y el restu de él tien de jacese-l muertu. Esto engendra genti enfermu y esesperáu.

Vulcáu al cántabru por Envernizu

No hay comentarios:

Archivu del blog